یک مطلب بسیار مهم:
تفاوت است میا دعای فرج ودعای سلامتی آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف می باشد که نباید باهم اشتباه شوند
متن دعای فرج
درس آیت الله مجتبی تهرانی؛ انواع دوستیها و عاقبت آنها/ مشخصات درونی و بیرونی دوست خوب |
![]() آیت الله مجتبی تهرانی در ادامه جلسه درس غیرت مؤمن با معرفی انواع دوستیها و عاقبتی که دارند، مشخصات درونی و بیرونی دوست خوب را تشریح کرد. ![]() |
منبع خبر: mojtaba-tehrani.ir |
اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبّ ِ الْعَلَمِین وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرین وَ لَعنَةُ اللهِ عَلی اَعدائِهِم اَجمَعین. |
اولین مطلب در راه محبوب خدا شدن برایآمادگی قیامت ترجیح دادن خداوند بر همه محبوب های دیگر می باشد بطوری که جز او را نبینیم وجز با او خو نگیریم
در ادامه مطلب برای روشن تر شدن موضوع وهم اینکه از نظرات کارشناسان دینی بهره ببریم مطلبی را در این زمینه
قرار داده ام که از شما دعوت می کنم حتما آن را بخوانید
ادامه مطلب ...مرحله اول آمادگی برای قیامت این است که در هر سن وموقعیتی که هستیم تلاش کنیم محبوب خدا شویم از طریق:
1- ترجیح دادن خداوند بر همه محبوب های دیگر، به ویژه حب دنیا
2- اطاعت ظاهری و باطنی از اوامر و نواهی خداوند
3- ترجیح لقای پروردگار بر بقای خود
4- سعی در ایجاد ارتباط روحی عاطفی و حقیقی با امام معصوم عصر خود حضرت مهدی علیه السلام
5- دوستی با اولیای خدا و دشمنی با معاندان به خاطر خداوند
6- خشنودی و رضایت کامل از حضرت حق
7- حریص بودن بر خلوت و مناجات با پروردگار
8- انس با کلام خدا (قرآن)
9- در همه اوقات مستغرق در یاد پروردگار بودن
10- حقیر شمردن هر چیز دیگر در برابر محبت خداوند
11- دوست داشتن و مهربان بودن با همه بندگان مطیع و دشمنی با همه کافران و گنهکاران
12-مجاهده با مال و جان در راه خدا
و...
که این امر منشا برکات زیادی در دنیا وآخرت برای ما می شود که مصادیقی دارد از جمله:
1 . محبوب دوستان خدا شدن
2 . توفیق اطاعت یافتن13 . دوست داشتن امانت
و...
.که در مطالب بعدی موضوع به موضوع مطرح می گردد. برای شروع مطلبی را از استاد حسین انصاریان در ادامه مطلب تقدیمتان می کنم که چراغی باشد فراروی ما که سخن بزرگان مقدم تر از بقیه گفته هاست
ادامه مطلب ...
همچنین اگر کسى را آزار داده، یا حقّ کسى را ضایع ساخته، آبروى مسلمانى را برده و از کسى بدگویى نموده و امثال این امور، لازم است، جبران نماید و از صاحبان حق، حلّیت بطلبد و آنان را راضى نماید; زیرا پس از مرگ، راهى براى جبران ندارد و فریاد و التماس او براى بازگشت به دنیا و جبران این امور، بى فایده است.
حتّى سزاوار است کفنش را آماده داشته باشد و بداند که در نهایت آنچه را که از مال دنیا با خود مى برد، همین چند قطعه پارچه ساده است! امام صادق(علیه السلام) فرمود: «هر کس کفنش در خانه اش با او باشد، از غافلان نخواهد بود و هر زمان که به آن کفن نگاه کند، براى او حسنه نوشته مى شود!».(1)
همچنین مناسب است که وصیّت کند، به خصوص نسبت به ثلث اموالش براى رسیدگى به فقرا و مستمندان ـ به ویژه خویشان نیازمند ـ و کارهاى خیر دیگر (زیرا اگر وصیّت به ثلث نکند، ورثه در برابر آن مسئول نیستند) و اگر نماز و روزه قضا و یا کفّاراتى بر عهده دارد که نمى تواند انجام دهد، وصیّت نماید که از آن اموال، براى این امور استفاده نمایند.
اگر فرزندان کوچکى دارد، براى آنان سرپرستِ امینى قرار دهد.
مرحوم «شیخ طوسى» فرموده است: مستحب است براى انسان که وصیّت کند و نسبت به آن بى توجّهى ننماید; زیرا روایت شده است که «سزاوار است براى انسان شب را به صبح نیاورد، مگر آن که وصیّتش زیر سرش (و کنار بسترش) باشد».
با سلامی دوباره بعداز ارسال حدود بیش از45 مطلب درباره آشنایی با قیامت روز آخر زمین که با کمک سایت منبع مطالب این وبلاگ واینکه با فضای کلی قیامت وحواشی آن آشنا شدیم می خواهیم با نیرویی دو چندان خود را برای این روز بزرگ آماده کنیم که بتوانیم هرچه بیشتر وبهتر برای آن آماده شویم از این مطلب به بعد می خواهیم بدانیم چه کنیم که برای قیامت آماده شویم روزی به این مهمی که نتیجه ونمود عینی اعمال ما در این چند روزه دنیاست پس با ما همراه باشید واز نظرات خوبتان محروممان نکنید واگر کسی مطلبی دارد حتما به آدرس پست الکترونیکی من rohalahg@yahoo.com یا در بخش نظرات اعلام نماید حتما در صورت مناسب بودن در وبلاگ قرار می گیرد
منابع مقاله: آنچه اصول اجتماعی دست میدهد، اینستکه مجتمع بشری بهیچ وجه قادر بر حفظ حیات، وادامه وجود خود نیست، مگر با قوانینی که از نظر خود اجتماع معتبر شمرده شود، تا آن قوانین، ناظر بر احوال اجتماع باشد، و در اعمال یک یک افراد حکومت کند، و البته باید قانونی باشد که از فطرت اجتماع، و غریزه افراد جامعه، سر چشمه گرفته باشد، و بر طبق شرائط موجود دراجتماع وضع شده باشد، تا تمامی طبقات هر یک بر حسب آنچه با موقعیت اجتماعیش سازگاراست، راه خود را بسوی کمال حیاة طی کند، و در نتیجه جامعه بسرعت رو بکمال قدم بر دارد، و دراین راه طبقات مختلف، با تبادل اعمال، و آثار گوناگون خود، و با برقرار کردن عدالت اجتماعی، کمک کار یکدگر در سیر و پیشرفت شوند.آثار اجتماعی شفاعت
بحث اجتماعی(در باره حکومت و قانون و بررسی شفاعت از نظر اجتماعی)
منابع مقاله: مقدمه: برخی می پندارند که شفیع قرار دادن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه (علیهما السلام) و زیارت قبور آنان و بوسیدن ضریحشان و تبرک به تربتشان شرک است، در حالیکه شرک در جایی است که اشخاص یا اشیاء را مستقل از خداوند متعال موثر بدانیم اما اگر آنها را وسیله ای در پیشگاه خداوند متعال بدانیم، شرک نیست و اشکالی ندارد. در این مقاله حضرت علامه طباطبایی(ره) این مسئله را به اختصار بیان نموده است.فرق شرک و استشفاع
منابع مقاله: خواننده عزیز از مطالب گذشته این معنا را بدست آورد: که شفاعت از نظر قرآن تا حدی - نه بطور مطلق، و بی قید و شرط - ثابت است، و نمیتوان آنرا بکلی انکار نمود، و بزودی نیز خواهد دید که کتاب و سنت هم بیش از این مقدار اجمالی را اثبات نمی کند، بلکه اگر از کتاب وسنت هم چشم پوشی کنیم، و در معنای خود این کلمه دقت کنیم، خواهیم دید که خود کلمه نیز باین معنا حکم می کند، برای اینکه همانطور که گفتیم، برگشت شفاعت بحسب معنا باین است که کسی واسطه در سببیت و تاثیر شود، و معنا ندارد که چیزی علی الاطلاق، و بدون هیچ قید و شرطی سببیت و تاثیر داشته باشد، خوب، وقتی خود سبب و تاثیر، قید و شرط دارد، شبهات شفاعت و پاسخ آنها
2 - اشکالهائی که در مسئله شفاعت بنظر می رسد، و پاسخ از آنها.
منابع مقاله: (اقسام شفاعت و شفعاء) از آنچه تاکنون از نظر خواننده گذشت میتوان این معنا را بدست آورد، که شفاعت دو قسم است، یکی تکوینی، و یکی تشریعی و قانونی، اما شفاعت تکوینی که معلوم است از تمامی اسباب کونی سر می زند، و همه اسباب نزد خدا شفیع هستند، چون میان خدا و مسبب خود واسطه اند، واما شفاعت تشریعی و مربوط باحکام، (که معلوم است اگر واقع شود، در دائره تکلیف و مجازات واقع میشود)نیز دو قسم است، یکی شفاعتی که در دنیا اثر بگذارد، و باعث آمرزش خدا، و یا قرب بدرگاه او گردد، که شفیع و واسطه میان خدا و بنده در این قسم شفاعت چند طائفه اند.شفاعت کنندگان
4 - شفاعت از چه کسانی صادر میشود؟