آشنایی با قیامت روز آخر زمین

قیامت روزبسیار زیبایی است اگرگناه نکنیم مانند قالب این وبلاگ که همیشه بهار است

آشنایی با قیامت روز آخر زمین

قیامت روزبسیار زیبایی است اگرگناه نکنیم مانند قالب این وبلاگ که همیشه بهار است

آشنایی با قیامت روز آخر زمین معاد و پرونده اعمال

معاد و پرونده اعمال

منابع مقاله:

اعتقاد ما، مکارم شیرازی ، ناصر؛


در روز قیامت نامه هایی که بیانگر اعمال ماست، به دست ما داده می شود، نامه اعمال نیکوکاران به دست راستشان، و بدکاران به دست چپشان، مؤمنان صالح از مشاهده نامه اعمال خود خوشحال و مسرور می شوند، و بدکاران شدیدا نگران و ناراحت، همان گونه که قرآن مجید می فرماید: «فاما من اوتی کتابه بیمینه فیقول هاؤم اقرؤا کتابیه انی ظننت انی ملاق حسابیه فهو فی عیشة راضیة ...و اما من اوتی کتابه بشماله فیقول یا لیتنی لم اوت کتابیه

اما آن کس که نامه اعمالش را به دست راستش داده اند (از شادی) صدا می زند که (ای اهل محشر!) نامه اعمال مرا بگیرید و بخوانید!من یقین داشتم که به حساب اعمالم می رسم!و او در یک زندگی رضایتبخش خواهد بود-ولی کسی که نامه اعمالش را به دست چپش داده اند می گوید:ای کاش نامه اعمالم را به من نمی دادند!» (1)

ولی در این که نامه اعمال چگونه است؟و چگونه نوشته می شود که هیچ کس قادر به انکار محتوای آن نیست؟درست بر ما روشن نمی باشد، و چنانکه قبلا نیز اشاره شد اصولا معاد و رستاخیر ویژگیهایی دارد که درک جزییات آن برای مردم دنیا مشکل یا غیر ممکن است ولی کلیات آن معلوم و غیر قابل انکار است.

پی نوشت:

1- سوره الحاقه، آیات 19 تا 25.

آشنایی با قیامت روز آخر زمین نامه اعمال

نامه اعمال

منابع مقاله:

طرحی نو در تدریس عقاید اسلامی، امامی آشتیانی ؛


 

اکنون که سخن به اینجا رسید، خوب است درباره نامه اعمال نیز مطالبی را بدانیم.

گفته شد پس از حضور در محکمه و گواهی شهود، قاضی محکمه طبق معیار و میزان محاسبه حکم قطعی دادگاه را صادر می فرماید.

محتوا و نحوه ارائه پرونده عمل، بازگو کننده وضع فرد، در آن عرصه است. محتوای نامه عمل آنگونه واضح و روشن است که فرد به خوبی میتواند درباره خود حکم نماید.

در قرآن کریم ضمن آیات متعددی به پرونده اعمال و نحوه تشکیل آن و سپس آوردن انسانها به محکمه و سرانجام حکم، اشاره رفته است مثلا در سوره اسراء آیه 13 و 14 می خوانیم.

«اعمال هر انسانی را به گردنش قرار داده ایم و روز قیامت کتابی را بیرون می آوریم که آن را در

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین گفتاری چند در پیرامون عفو و مجازات

گفتاری چند در پیرامون عفو و مجازات

منابع مقاله:

ترجمه المیزان جلد 6 ، طباطبایی،سید محمد حسین؛


1 معنی جزا چیست؟

در پاسخ این سؤال به عنوان مقدمه باید گفت که هیچ مجتمعی از مجتمعات بشری خالی از وظائف اجتماعی ای که افراد آن موظف به احترام به آن باشند نیست، چون اصولا تشکیل جامعه برای هماهنگ کردن مردم و ایجاد توافق بین اعمال ایشان و نزدیک کردن آنان به یکدیگر است، برای این است که همه با هم مؤتلف و مجتمع شده، و بوسیله آثاری که در ائتلاف و اجتماع است احتیاجات هر یک از افراد به مقدار استحقاق و به نسبت عمل و سعیشان برآورده می گردد.

و این وظائف از آنجائی که اختیاری است و افراد نسبت به انجام و ترک آن مختارند و چون اصولا وظیفه و تکلیف از اراده و عمل ایشان سلب حریت می کند،

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین عفو و مجازات

عفو و مجازات

منابع مقاله:

تفسیر المیزان جلد 8، طباطبایی، سید محمد حسین؛


اینکه در آخر گفت"وزن، وزن حق است"تتمه معنای آیه نیست، بلکه ابتدای کلام دیگری است.

(موارد از"موازین"و معنای"ثقل موازین"در جمله: "فمن ثقلت موازینه")"فمن ثقلت موازینه" - "موازین"بنا بر بیانی که گذشت جمع"میزان"است، آیه"47"سوره انبیا هم که قبلا ذکر شد این معنا را تایید می کند.و اگر به آن معنایی باشد که جمهور مفسرین گفته اند مناسب تر آن است که"موازین"جمع"موزون"باشد، و لو اینکه باصرفنظر از معنایی که ما برای میزان کردیم ممکن هم هست آن را به اعتبار تعدد اعمالی که سنجیده می شود جمع"میزان"گرفت، و بدین وسیله معنایی را که مفسرین کرده اند توجیه نموده لیکن تصور اینکه میزان با حسنات سنگین و با سیئات سبک شود مشکل است، زیراچنین چیزی

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین میزان سنجش اعمال

میزان سنجش اعمال

منابع مقاله:

ترجمه المیزان، ج 8، طباطبایی،سید محمد حسین؛


"و الوزن یومئذ الحق فمن ثقلت موازینه فاولئک هم المفلحون...بایاتنا یظلمون"

این دو آیه خبر می دهد از میزانی که عمل بندگان با آن سنجیده می شود یا خود بندگان را از جهت عمل وزن می کند، از آیات دیگری نیز این معنا که مراد از وزن، حساب اعمال است استفاده می شود، مانند آیه"و نضع الموازین القسط لیوم القیامة...و کفی بنا حاسبین" (1)

و از آن روشن تر آیه"یومئذ یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره" (2) است، که عمل را ذکر کرده و سنگینی را به آن نسبت داده است.

و کوتاه سخن اینکه منظور از"وزن"سنگینی اعمال است، نه صاحبان اعمال.

آیه مورد بحث اثبات می کند که برای نیک و بد اعمال وزنی هست، لیکن

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین میزان

میزان

منابع مقاله:

معاد و جهان پس از مرگ، مکارم شیرازی، ناصر؛


در متون اسلامی سخن از میزان یا ترازوی عمل فراوان به میان آمده است.

بعضی فکر می کنند ترازوئی به همین شکل که در این جهان می بینیم در کار است، لذا این زحمت را به دوش خود انداخته اند که پیدا کنند چه چیز در این ترازو وزن می شود.

1 خود افراد؟

2 نامه های اعمال وزن دارند و توزین می شوند؟

3 اعمال تجسم یافته وزن دارند!

همه اینها به خاطر آن است که میزان و وزن را به همان مفهوم عادی آن که در زندگی روزانه با آن سرو کار داریم تفسیر کرده اند.

در حالی که می بینیم در زبان قرآن میزان به یک مفهوم بسیار وسیعتر و جامعتر آمده است :

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین روزی که صور دمیده می شود

روزی که صور دمیده می شود

منابع مقاله:

ترجمه تفسیر المیزان جلد 15، طباطبایی، سید محمد حسین؛


"و یوم ینفخ فی الصور ففزع من فی السموات و من فی الارض من شاء الله وکل اتوه داخرین""نفخ صور - دمیدن در بوق" کنایه است از اعلام به جمعیت انبوهی چون لشکر، مطلبی را که باید همگی عملی کنند، مثل اینکه همگی در فلان روز و فلان ساعت حاضرمقصود از نفخ در صور در آیه: "و یوم ینفح فی الصور ففزع من فی السموات و من فی الارض..."کدام نفخه است؟باشند و یا حرکت کنند و یا امثال این، و کلمه"فزع"بطوری که راغب گفته به معنای آن گرفتگی و نفرتی است که از منظره ای نفرت آور به انسان دست می دهد و فزع هم از همان جنس جزع است (1) و کلمه"دخور"به معنای کوچکی و خواری است.

بعضی (2) گفته اند: مراد از این نفخ صور، نفخه دومی است که با آن، روح به کالبدهادمیده می شود، و همه برای فصل قضاء مبعوث می گردند، مؤید این، جمله ذیل آیه است که می فرماید: "و کل اتوه داخرین"یعنی همگی با ذلت و خواری بدانجا می آیند، چون مراد از"اتوه - می آیند آن را"حضورشان نزد خدای سبحان است و نیز مؤید دیگر آن استثنای"من شاء الله - هر کس را که خدا بخواهد"، از حکم فزع است، که بعد از آن جمله"و هم من فزع یومئذ امنون"، را در باره نیکوکاران آورده و همین خود دلالت می کند بر اینکه فزع مذکور همان فزع در نفخه دوم است.

بعضی (3) دیگر گفته اند: مراد از آن، نفخه اول است

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین نفخ صور چند بار انجام می شود؟

نفخ صور چند بار انجام می شود؟

منابع مقاله:

ترجمه المیزان، ج 17، طباطبایی،سید محمد حسین؛


مقدمه:

یکی از وقایع روز قیامت نفخ صور است که در آیات به آن اشاره شده است اما راجع به اینکه چند بار «نفخ صور» انجام می پذیرد نظریات مختلفی است که در این مقاله، این موضوع بررسی شده است.

"و نفخ فی الصور فصعق من فی السموات و من فی الأرض الا من شاء الله..."

ظاهر آنچه در کلام خدای تعالی در معنای نفخ صور آمده این است که این نفخه دو بار صورت می گیرد، یک بار برای اینکه همه جانداران با هم بمیرند، و یک بار هم برای اینکه همه مردگان زنده شوند.و این معنا از روایات وارده از ائمه اهل بیت (ع)، و بعضی از روایات وارده از طرق اهل سنت از رسول خدا (ص) برمی آید، هر چند که بعضی دیگر از روایات اهل سنت خالی از ابهام نیست و همین جهت باعث شده که بعضی (1) از علمای اهل سنت، این نظریه را اختیار کنند که: نفخه صور در

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین حادثه ای بنام نفخ صور

حادثه ای بنام نفخ صور

منابع مقاله:

منشور عقاید امامیه، سبحانی، جعفر؛


قرآن کریم از حادثه ای به نام «نفخ صور» گزارش می دهد، که در دو نوبت رخ خواهد داد:

الف: نفخ صوری که مایه مرگ همه جانداران در آسمان و زمین می گردد (مگر آن کس که خدا بخواهد);

ب - نفخ صوری که سبب احیای مردگان و حضور آنان در پیشگاه الهی می شود. چنانکه می فرماید:

(و نفخ فی الصور فصعق من فی السموات و من فی الارض الا من شاء الله ثم نفخ فیها اخری فاذا هم قیام ینظرون) (زمر / 68): در صور دمیده می شود، و بر اثر آن، جز آنکه خدای بقای او را خواسته است، هر که در آسمانها و زمین است یکسر مدهوش مرگ می شوند، سپس بار دیگر صور دمیده می شود و ناگهان مردمان (از خواب مرگ)برخاسته و در صحنه محشر نظاره گر (سرنوشت خود) می گردند.

قرآن کریم در خصوص حشر و نشر انسانها در روز رستاخیز می گوید: (یخرجون من الاجداث کانهم جراد منتشر) (قمر / 7): مردگان بسان ملخهای پراکنده از قبرها بیرون می آیند.

آشنایی با قیامت روز آخر زمین صراط

صراط

منابع مقاله:

منشور جاوید جلد 9 ، سبحانی،جعفر؛


 مقدمه:

یکی از مراحل قیامت عبور از صراط است که در آیات و روایات مورد توجه قرار گرفته است، در این مقاله مراد از صراط و چگونگی عبور از آن مورد بحث قرار گرفته است.

صراط در لغت به معنی راه و طریق است و در آیات قرآن نیز در همین معنی بکار رفته است چنانکه می فرماید:

«و الله یهدی من یشاء الی صراط مستقیم» (بقرة/213) .خدا هر کس را بخواهد به راه راست هدایت می کند.

و به همین جهت گاهی در طریق منتهی به دوزخ نیز به کار می رود چنانکه می فرماید: «احشروا الذین ظلموا و ازواجهم و ما کانوا یعبدون من دون الله فاهدوهم الی صراط الجحیم» (صافات/22 23) .

و همسران آنان و آنچه را که غیر از خدا پرستش می کردند، محشور نمائید آنگاه همگی را به سوی راه دوزخ راهنمائی کنید.

«راغب اصفهانی» در معنی صراط عنوان سهل و آسان بودن را نیز قید کرده است،

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین صراط و میزان اعمال

صراط و میزان اعمال

منابع مقاله:

اعتقاد ما، مکارم شیرازی ، ناصر؛


صراط همان پلی است که بر روی جهنم کشیده شده و همگان باید از روی آن عبور کنند، آری راه بهشت از روی جهنم می گذرد!

«و ان منکم الا واردها کان علی ربک حتما مقضیا×ثم ننجی الذین اتقوا و نذر الظالمین فیها جثیا، همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم می شوید، این امری ست حتمی و قطعی بر پروردگارت، سپس آنها را که تقوا پیشه کرده اند از آن رهایی می بخشیم و ظالمان را، در حالی که به زانو در آمده اند

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین پلورالیزم دینی

آیت الله علامه جوادی آملی و پلورالیزم دینی

منابع مقاله:

مجله کتاب نقد، ش 4، جوادی آملی، عبد الله؛


«و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله ذلکم وصیکم به لعلکم تتقون»

صراط مستقیم، متعدد نیست.راه خدا، یکی است و رسول خدا جز صراط الهی، راه دیگری ندارد .

فرمود: «فاتبعوه و لا تتبعوا السبل» یعنی این راه را پیروی کنید، غیر از این، هر راهی که باشد، رها کنید زیرا آنها مزاحم این راه مستقیم هستند و به این راه ختم نمی شوند .

تعبیر قرآن کریم این است که غیر از این صراط مستقیم، هیچ راهی را نروید.زیرا شما را از این راه جدا می کند.

«فماذا بعد الحق الا الضلال» ، غیر از راه حق، هر چه هست، گمراهی است و شما را از راه درست، دور می کند.

«فتفرق بکم عن سبیله» .

پیغمبر می فرماید: راه مرا که از طرف خدا آورده ام، طی کنید و راههای دیگر را رها کنید زیرا شما را از سبیل الله جدا می کند

ادامه مطلب ...