آشنایی با قیامت روز آخر زمین

قیامت روزبسیار زیبایی است اگرگناه نکنیم مانند قالب این وبلاگ که همیشه بهار است

آشنایی با قیامت روز آخر زمین

قیامت روزبسیار زیبایی است اگرگناه نکنیم مانند قالب این وبلاگ که همیشه بهار است

آشنایی با قیامت روز آخر زمین بحثی کامل پیرامون شفاعت صحیح و غلط

بحثی کامل پیرامون شفاعت صحیح و شفاعت غلط

منابع مقاله:

آشنائی با قرآن جلد پنجم، مطهری ، مرتضی؛


 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین ...

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم:

و لا یملک الذین یدعون من دونه الشفاعة الا من شهد بالحق و هم یعلمون ×(زخرف آیه 86)

در این آیه کریمه مساله شفاعت مطرح شده است همچنانکه در بسیاری از آیات دیگر هم این مساله مطرح شده است و از مسائل مورد توجه و عنایت قرآن مجید است چه از جنبه سلبی و چه از جنبه ایجابی; یعنی شفاعت در قرآن، هم نفی و سلب شده، البته نوعی از آن، و هم اثبات شده است و قهرا نوعی دیگر. قرآن کریم عنایت تامی دارد که هر دو درک بشود

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین شفاعت شوندگان

شفاعت شوندگان

منابع مقاله:

تفسیر المیزان جلد 1، طباطبایی، سید محمد حسین؛


3 - شفاعت در باره چه کسانی جریان می یابد؟

خواننده گرامی از بیانیکه تاکنون در باره این مسئله ملاحظه فرمود، فهمید، که تعیین اشخاصی که در باره شان شفاعت میشود، آنطور که باید با تربیت دینی سازگاری ندارد، و تربیت دینی اقتضاء میکند که آنرا بطور مبهم بیان کنند، همچنانکه قرآن کریم نیز آنرا مبهم گذاشته، می فرماید: (کل نفس بما کسبت رهینة، الا اصحاب الیمین، فی جنات یتسائلون، عن المجرمین ماسلککم فی سقر؟قالوا: لم نک من المصلین، و لم نک نطعم المسکین، و کنا نخوض مع الخائضین، و کنا نکذب بیوم الدین، حتی اتینا الیقین، فما تنفعهم شفاعة الشافعین، هر کسی گروگان کرده خویش است، مگر اصحاب یمین، که در بهشتها قرار دارند، و از یکدیگر سراغ مجرمین

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین ایمان شرط شفاعت

ایمان شرط شفاعت

منابع مقاله:

تفسیر المیزان جلد 1، طباطبایی، سید محمد حسین؛


5 - شفاعت به چه چیز تعلق می گیرد؟

خواننده عزیز توجه فرمود، که شفاعت دو قسم بود، یکی تکوینی، که گفتیم: عبارتست ازتاثیر هر سببی تکوینی در عالم اسباب، و یکی تشریعی، که گفتیم: مربوط است به ثواب و عقاب، حال میگوئیم: از این قسم دوم بعضی در تمامی گناهان از شرک گرفته تا پائین تر از آن اثرمی گذارد، مانند شفاعت و وساطت توبه، و ایمان البته توبه و ایمان در دنیا و قبل از قیامت - .

و بعضی دیگر در عذاب بعضی از گناهان اثر دارد، مانند عمل صالح که واسطه میشود درمحو شدن گناهان، و اما آن شفاعتی که مورد نزاع و اختلافست، یعنی

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین حقیقت شفاعت در روایات

حقیقت شفاعت در روایات

منابع مقاله:

تفسیر المیزان جلد 1، طباطبایی، سید محمد حسین؛


بحث روایتی شامل روایاتی در باره شفاعت و شفعاء

در امالی (1) شیخ صدوق علیه الرحمه، از حسین بن خالد، از حضرت رضا، از آباء گرامش، از امیر المؤمنین ع، روایت کرده که فرمود: رسولخدا(ص)فرمود: کسی که بحوض من ایمان نداشته باشد، خداوند او را در حوضم وارد نکند، و کسیکه بشفاعت من ایمان نداشته باشد، خداوند او را بشفاعتم نائل نسازد، آنگاه فرمود: تنها شفاعت من مخصوص کسانی از امت من است، که مرتکب گناهان کبیره شده باشند، و اما نیکوکاران از ایشان هیچ گرفتاری پیدا نمی کنند، حسین ابن خالد میگوید: من بحضرت رضا عرضه داشتم

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین شفاعت در قرآن و سنت

شفاعت در قرآن و سنت

منابع مقاله:

منشور عقاید امامیه، سبحانی، جعفر؛


یکی از عقاید مسلم اسلامی، شفاعت شافعان در روز قیامت است که به اذن الهی انجام می یابد. شفاعت در مورد افرادی صورت می گیرد که پیوند خود را بکلی با دین خدای متعال قطع نکرده و قابلیت آن را دارند که، با وجود آلودگی به برخی گناهان، به برکت شفاعت شافعان بار دیگر مشمول رحمت حق شوند. عقیده به شفاعت از قرآن و سنت گرفته شده که ذیلا به آنها اشاره می کنیم:

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین شفاعت چیست؟

شفاعت چیست؟

منابع مقاله:

تفسیر المیزان جلد 1، طباطبایی، سید محمد حسین؛


و سخن کوتاه اینکه نه اعطاء و دادنش طوری است که اختیار او را از او سلب کند، و بعداز دادن نسبت بانچه داده ندار و فقیر شود، و نه ندادنش او را ناچار بحفظ آنچه نداده میسازد، وسلطنتش را نسبت بان باطل می کند.

از اینجا معلوم میشود: آیاتیکه شفاعت را انکار می کنند، اگر بگوئیم: ناظر بشفاعت در روزقیامت است، شفاعت بطور استقلال را نفی می کند، و میخواهد بفرماید: کسی در آنروز مستقل درشفاعت نیست، که چه خدا اجازه بدهد و چه ندهد او بتواند شفاعت کند، و آیاتیکه آنرا اثبات می کند، نخست اصالت در آنرا برای خدا اثبات می کند، و برای غیر خدا بشرط اذن و تملیک خدااثبات مینماید، پس شفاعت برای غیر خدا هست، اما با اذن خدا.

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین جاودانگی عذاب قیامت

جاودانگی عذاب قیامت

منابع مقاله:

ترجمه تفسیر المیزان جلد اول ، طباطبایی، سید محمد حسین؛


بحث فلسفی دیگر(در باره خلود و جاودانگی عذاب قیامت)

این مسئله که آیا عذاب قیامت انقطاع می پذیرد و یا خالد و جاودانه است؟مسئله ای است که نظریه علمای اهل بحث در آن مختلف است، هم از نظر ادله عقلی و هم از جهت ظواهر لفظی.

و آنچه در این باره میتوان گفت، این است که اما از جهت ظواهر لفظی، باید دانست که کتاب خدا نص است در خلود و جاودانگی و می فرماید: (و ما هم بخارجین من النار، ایشان به هیچ وجه از آتش بیرون نخواهند شد)، و سنت از طرق ائمه اهل بیت ع نیز آنقدر زیاد است که باصطلاح به حد استفاضه رسیده، و اگر اخبار دیگری از این حضرات روایت شده که عذاب دوزخ قطع میشود و همیشگی نیست، بخاطر مخالفتش با صریح کتاب، طرح میشود.

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین خلود

خلود

منابع مقاله:

معاد و جهان پس از مرگ، مکارم شیرازی، ناصر؛


همان گونه که خدمات و خلافکاریهای همه مردم از نظر کیفیت و کمیت یکسان نیست، پاداش و مجازات آنها نیز نمی تواند یکسان بوده باشد.در مقررات کیفری و جزائی قوانین عادی و بشری نیز هیچ گاه مجازات کسی که مثلا یک انگشتری ارزان قیمت را سرقت کرده یا مجازات کسی که حمله به خانه مردم نموده و ضمن سرقت تمام هستی اهل آن خانه، زنان و کودکان آنها را نیز به قتل رسانیده است هرگز مساوی نمی باشد.

در پاداشها و مجازاتهای الهی که از هر نظر حساب شده است،

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین عدل الهی و مجازات های شدید

عدل الهی و مجازات های شدید

منابع مقاله:

، ؛


 

این که بعضی از مجازات ها شدیدتر به نظر می رسد، آیا با عدل الهی تناسبدارد؟

استاد شهید مرتضی مطهری (ره) اصل این اشکال همراه با پاسخ آن را در کتاب عدلالهی به طور مفصّل آورده است که ما فشرده ای از آن را ارائه می دهیم.

ایشان در طرح سؤال می نویسد: گفته می شود مجازات های اخروی به شکلی که نقل شده،مخالف عدل الهی است، زیرا در مجازات های اخروی، تناسب میان جرم و جریمه وجود نداردو مجازات ها به نحو غیر عادلانه اجرا می شود...؛ مثلاً قرآن کیفر قتل نفس راجاویدان ماندن در جهنم معیّن فرموده است. درباره غیبت روایت شده که «خورش سگ هایجهنم است».(33) هم چنین است برای سایر گناهان که عقوبت ها و مجازات های سخت و غیرقابل تحملی ذکر شده

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین پاداشهای معنوی و مادی

پاداشهای معنوی و مادی

منابع مقاله:

اعتقاد ما، مکارم شیرازی ، ناصر؛


پاداشهای قیامت هم جنبه مادی دارد و هم جنبه معنوی، چرا که معاد نیز هم روحانی و هم جسمانی است.

آنچه در قرآن مجید و روایات اسلامی درباره باغهای بهشتی که نهرها از زیر درختانش جاری هستند «جنات تجری من تحتها الانهار» (1) باغهایی که میوه های آن و سایه هایش جاودانی است «اکلها دائم و ظلها» (2) و برای افراد با ایمان همسران خوب بهشتی وجود دارد «و ازواج مطهرة » (3) و مانند آن آمده است، و همچنین آنچه درباره آتش سوزان دوزخ و مجازاتهای دردناک آن دیده می شود، همه ناظر به جنبه های مادی پاداش و کیفر آن جهان است.

ولی از آن مهمتر، پاداشهای معنوی، انوار معرفت الهی و قرب روحانی پروردگار و جلوه های جمال و جلال اوست، همان لذاتی است که با هیچ زبان و بیانی، قابل توصیف نیست.

در بعضی آیات قرآن بعد از بیان بخشی از نعمتهای مادی بهشت (باغهای پر طراوت و مسکنهای پاکیزه) می افزاید: «و رضوان من الله اکبر، و رضا و خشنودی خدا از همه اینها برتر است!» و بعد می افزاید: «ذلک هو الفوز العظیم، پیروزی بزرگ همین است!» (4) آری لذتی بالاتر از این نیست که انسان درک کند از سوی معبود و محبوب بزرگش پذیرفته شده و مشمول رضا و خشنودی و پذیرش او قرار گرفته است!

در حدیثی از امام علی بن الحسین (ع) می خوانیم: «یقول (الله) تبارک و تعالی رضای عنکم و محبتی لکم خیر و اعظم مما انتم فیه...، خداوند متعال به آنها می گوید: خشنودی من از شما و محبتم نسبت به شما بهتر و برتر است از نعمتهایی که شما در آن هستید!...آنها همگی این سخن را می شنوند و تصدیق می کنند!» (5)

راستی چه لذتی از این بالاتر که انسان مخاطب به این خطاب شود: «یا ایتها النفس المطمئنة×ارجعی الی ربک راضیة مرضیة×فادخلی فی عبادی×و ادخلی جنتی، تو ای روح آرام یافته!به سوی پروردگارت باز گرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود، و در سلک بندگانم در آی و در بهشتم وارد شو!» (6)

پی نوشتها:

1- سوره توبه، آیه 89.

2- سوره رعد، آیه 35.

3- سوره آل عمران، آیه 15.

4- سوره توبه، آیه 72.

5- تفسیر عیاشی، ذیل آیه 72 سوره توبه، مطابق نقل المیزان، جلد 9.

6- سوره فجر، آیات 27 تا 30.

آشنایی با قیامت روزآخر زمین پاسخ به چند شبهه درباره مجازات اخروی

پاسخ به چند شبهه درباره مجازات اخروی

منابع مقاله:

مجله رواق اندیشه، شماره 24، عباس نیکزاد؛


چکیده:

مهمترین ویژگی قیامت در متون دینی ما «یوم الجزاء» بودن آن است. آنچه که از قیامت در اذهان ما پیش از هر چیز متبادر می شود نیز همین ویژگی است. در ارتباط با این ویژگی اصلی قیامت شبهاتی مطرح شده است که برخی از آنها در مورد اصل نظام مجازات اخروی و برخی از آنها در مورد نوع مجازات و یا آموزه های دیگر دینی در این رابطه است. در این مقاله به مهمترین اشکالات وارده در این زمینه ها با رعایت اختصار پاسخ داده شده است

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین گفتاری چند پیرامون عفو و مجازات

گفتاری چند در پیرامون عفو و مجازات

منابع مقاله:

ترجمه المیزان جلد 6 ، طباطبایی،سید محمد حسین؛


1 معنی جزا چیست؟

در پاسخ این سؤال به عنوان مقدمه باید گفت که هیچ مجتمعی از مجتمعات بشری خالی از وظائف اجتماعی ای که افراد آن موظف به احترام به آن باشند نیست، چون اصولا تشکیل جامعه برای هماهنگ کردن مردم و ایجاد توافق بین اعمال ایشان و نزدیک کردن آنان به یکدیگر است، برای این است که همه با هم مؤتلف و مجتمع شده، و بوسیله آثاری که در ائتلاف و اجتماع است احتیاجات هر یک از افراد به مقدار استحقاق و به نسبت عمل و سعیشان برآورده می گردد.

و این وظائف از آنجائی که اختیاری است و افراد نسبت به انجام و ترک آن مختارند و چون اصولا وظیفه و تکلیف از اراده و عمل ایشان سلب حریت می کند، لذا در خود آن وظائف ضامن اجرائی

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین سه نوع کیفر

سه نوع کیفر

منابع مقاله:

مجموعه آثار ج 1، مطهری، مرتضی؛


دو بحث گذشته که «تفاوتهای دو جهان » و «ارتباط دو جهان » را مطرح کردیم، مقدمه ای بود برای بحث حاضر که می خواهیم انواع مجازاتها را بررسی نماییم.در این بحث می خواهیم ثابت کنیم که نوع مجازات در آخرت با نوع مجازات در دنیا متفاوت است و پاسخ اشکال بی تناسبی جرم و مجازات بستگی به فهم این تفاوت دارد.

مجازات بر سه گونه است:

1. مجازات قراردادی (تنبیه و عبرت)2. مجازاتی که با گناه، رابطه تکوینی و طبیعی دارد.(مکافات دنیوی)3. مجازاتی که تجسم خود جرم است و چیزی جدا از آن نیست.(عذاب اخروی).

تنبیه و عبرت

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین بهشت و جهنم

بهشت و جهنم

منابع مقاله:

منشور جاوید جلد 9 ، سبحانی،جعفر؛


یکی از بحثهای مربوط به بهشت و دوزخ، مسأله وجود کنونی آنها است و از زمانهای دیرینه، این مسأله مطرح شده است این بحث در حالی که جنبه کلامی و عقیدتی دارد، بحث تفسیری و قرآنی نیز هست، یعنی به این مسأله، هم از دریچه دلائل عقلی می توان نگریست و هم از دریچه تفسیری، و با مراجعه به کتب کلامی روشن می شود که اکثریت دانشمندان اسلامی وجود کنونی آن را پذیرفته و معتقدند که هر دو، هم اکنون آفریده شده اند.

محدث و متکلم عالیقدر «شیخ صدوق» در این باره می گوید: اعتقاد ما درباره بهشت و دوزخ این است که آن دو آفریده شده اند و پیامبر (ص) به هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده نمود. (1)

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین معاد از نظر صدر المتالّهین

معاد از نظر صدر المتالّهین

منابع مقاله:

مجموعه آثار جلد 4، مطهری، مرتضی؛


امثال ملا صدرا گفته اندمعاد جسمانی است اما همه معاد جسمانی را برده اند در داخل خود روح و عالم ارواح، یعنی گفته اند این خصایص جسمانی در عالم ارواح وجود دارد، این فاصله ای که قدما از قبیل بو علی میان روح و جسم قائل بوده اند و فقط عقل را روحی می دانستند و غیر عقل را روحی نمی دانستند،این فاصله وجود ندارد.اما البته این مطلب هم مشکل را حل نکرده است، یعنی ما این را با مجموع آیات قرآن نمی توانیم[تطبیق کنیم].با اینکه حرف خیلی خوبی است و آن را با دلایل علمی هم می شود تایید کرد ولی معاد قرآن را بااین مطلب نمی شود توجیه کرد، چون معاد قرآن تنها روی انسان نیست، روی همه عالم است.قرآن اساسا راجع به عالم ماده بحث می کند نه تنها انسان: «اذا الشمس کورت، و اذا النجوم انکدرت، و اذا الجبال سیرت » (1) مربوط به قیامت است، «یوم تبدل الارض غیر الارض » فقط ارض روح ما را نمی گوید، قرآن ارض(همین زمین)را دارد می گوید، و سایر آیاتی که در قرآن هست. اینجا چیزهایی بوده است که علم قدیم قاصر بوده و نمی توانسته از اینجا یک قدم جلوتر برود، یعنی نه اینکه امثال ملا صدرا اینجا که رسیده اند کمیت شخصشان لنگ بوده، نه، اینجا که رسیده اند علم قدیم به شکلی بوده که اجازه نمی داده است یک قدم جلوتر بروند،ولی علم امروز در اینجا جلوی ما را باز کرده و همین راهی که آقای مهندس رفته اند با اتکاء علم امروز بسیار راه مفیدی است.در میان قدمای ما فقط مرحوم آقا علی مدرس با اینکه در عصر قدیم هم هست(متعلق به زمان ناصر الدین شاه است)و ظاهر هم این است که توجه به علم جدید نداشته ولی در عین حال در این زمینه حرفهایی زده که بوی این مطلب می آید. چرا علم قدیم اجازه نمی داده است؟آن روز هم عرض کردم و حالا تکرار می کنم: در علم قدیم این حرفها نمی توانسته مفهوم داشته باشد که خورشید یک روزی پیر شود واز بین برود، ماه پیر شود و از بین برود، زمین ما ساقط شود، چون بر اساس فلکیات قدیم بوده و افلاک یک حقایق ازلی و ابدی بوده اندو زمین هم یک موجودی بوده که برای همیشه باید در مرکز عالم باقی بماند.خراب شدن عالم به طور کلی، برای آنهانمی توانسته از نظر علمی مفهوم داشته باشد، هر وقت می گفتند تعبدا می گفتند ولی از نظر علمی نمی توانستند توجیه کنند. حالا که قرآن می گوید: «و الارض جمیعا قبضته یوم القیامة و السموات مطویات بیمینه » (2) تصریح قرآن است: زمین در آن روز در قبضه خداست و آسمانها به دست قدرت الهی درهم پیچیده می شود، اگر ما این مرحله را هم توانستیم حل کنیم - که خود آقای مهندس در این مرحله گامهای خیلی مؤثرو مفیدی برداشته اند - یعنی مرحله ای که تمام عالم به سوی قیامت می رود، که آن خواصی که عرض کردم[پدید می آید]که نظامات عوض می شود و تغییر می کند و عالم می رود به سویی که در آنجا انسانها دیگر پیری ندارند، فرسودگی ندارند، مردن ندارند، تکلیف نمی تواند آنجا وجود داشته باشد، اجل و مهلت مقرر و از این حرفها نمی تواند وجود داشته باشد، وسوسه نمی تواند وجود داشته باشد و در آنجا حیات بر موت غلبه می کند یا - به تعبیر ما - در آنجا روح بر جسم غلبه می کند،نظام جنبه های حکومت روح بر جسم است نه جسم بر روح، اگر ما این مطلب راطی کنیم و برویم جلوتر، یک قدم بسیار بزرگی را برداشته ایم.تنهاآن[یعنی نظر ملا صدرا]نمی تواند معاد قرآن را حل کند. .............................................................. 1.تکویر/1 - 3. 2.زمر/67.

آشنایی با قیامت روز آخر زمین دلالت آیات و روایات درمعاد

دلالت آیات و روایات

منابع مقاله:

منشور عقاید امامیه، سبحانی، جعفر؛


آیا ت قرآن و احادیث اسلامی گواه آن است که معاد انسانها، هم جسمانی است و هم روحانی . مقصود از معاد جسمانی این است که بدن در سرای دیگر محشور گردیده و نفس بار دیگر به آن تعلق می پذیرد، وپاداشها و کیفرها، و لذات و آلامی که جنبه جزئی وحسی دارند و تحقق آنها بدون بدن و قوای حسی امکان پذیر نیستند، تحقق می یابد.

مقصود از معاد روحانی نیز این است که علاوه بر پاداش و کیفرهای حسی و لذات وآلام جزئی وجسمانی، یک رشته پاداشها و کیفرهای روحی وغیر حسی نیز برای صالحان و تبهکاران در نظر گرفته می شود که روح در درک و دریافت آنها نیاز به بدن و قوای حسی ندارد. مانند درک رضوان خدا، که قرآن پس از شمردن پاداشهای حسی می فرماید: <<رضوان من الله أکبر ذلک هو الفوز العظیم>> (توبه/72) ؛ یا اندوه و حسرت جانکاه ، چنانکه می فرماید: <<أنذرهم یوم الحسرة إذ قضی الأمر و هم فی غفلة و هم لا یؤمنون>> (مریم/40) : ستمگران را از روز حسرت بیم ده، آنگاه که عذاب آنان قطعی می شود، در حالیکه آنان در این دنیا در غفلت فرو رفته و ایمان نمی آورند، و نظایر آن.

آشنایی با قیامت روز آخر زمین معاد جسمانی

معاد جسمانی

منابع مقاله:

اعتقاد ما، مکارم شیرازی ، ناصر؛


ما معتقدیم: نه تنها روح انسان، بلکه جسم و روح با هم در آن جهان باز می گردد، و حیاتی نوین از سر می گیرند، چرا که آنچه در این جا انجام شده است با همین جسم و روح بوده، و پاداشها و کیفرها نیز باید نصیب هر دو شود. در غالب آیات مربوط به معاد در قرآن مجید، روی معاد جسمانی تکیه شده است و در برابر تعجب مخالفان که می گفتند:چگونه این استخوانهای پوسیده به حیات مجددی باز می گردند، قرآن می گوید: «قل یحییها الذی انشاها اول مرة، کسی که روز اول انسان را از خاک آفرید، بر چنین کاری قادر است » . (1)

«ایحسب الانسان ان لن نجمع عظامه×بلی قادرین علی ان نسوی بنانه، آیا انسان گمان می کند که استخوانهای (پوسیده) او را جمع (و زنده) نخواهیم کرد؟آری ما قادریم که (حتی خطوط سر) انگشتان او را مرتب کنیم (و به حال اول باز گردانیم) » . (2)

این آیات و مانند آن همه صراحت در معاد جسمانی دارد.

آیاتی که می گوید:شما از قبرهایتان بر انگیخته می شوید، نیز به وضوح معاد جسمانی را بیان می کند. (3)

اصولا بیشتر آیات معاد در قرآن معاد روحانی و جسمانی را شرح می دهد.

پی نوشتها:

1- سوره یس، آیه 79.

2- سوره قیامت، آیات 3 و 4.

3- مانند آیات سوره یس:51 و 52، قمر:7، معارج:43.

آشنایی با قیامت روز آخر زمین کیفیت معاد

کیفیت معاد

منابع مقاله:

عقاید اسلامی در پرتو قرآن، حدیث و عقل، سبحانی،جعفر؛


دلایل عقلی و نقلی به روشنی ثابت کرد که مرگ پایان زندگی انسان نیست، بلکه پس از مرگ، حیات دیگری وجود دارد که در اصطلاح علم کلام، به آن «معاد» می گویند. اکنون باید دید که کیفیت زندگی معاد چگونه است. آیا جسمانی است یا روحانی، و در صورت نخست، آیا بدن اخروی عین همان بدن طبیعی است که در این جهان با آن زندگی می کرد، یا بدنی لطیف تر است که در اصطلاح به آن بدن مثالی یا برزخی می گویند؟

برای آگاهی بیشتر، اقوال و نظرات دانشمندان را در این جا یادآور می شویم، سپس نظریه مشهور دانشمندان اسلامی را مطرح و دلایل آن را بازگو می کنیم:

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین معاد جسمانی - روحانی و لذات جسمانی

معاد جسمانی - روحانی و لذات جسمانی - روحانی

منابع مقاله:

آشنائی با قرآن جلد پنجم، مطهری ، مرتضی؛


این سخن همیشه مطرح بوده است که آیا معاد، جسمانی است یا روحانی؟ یعنی انسانها که محشور می شوند، آیا صرفا روحشان محشور می شود بدون اینکه هیچ جسمی در کار باشد؟ اصلا جسمی در کار نیست و فقط روح محض است، فقط همان چیزی در کار نیست؟ و یا اینکه جسم محشور می شود، یعنی انسان با بدن محشور می شود و دارای بدن است؟ البته شق سومش هم که واضح و روشن است که هم جسمانی و هم روحانی، هر دو; یعنی هم لذتها و بهجتهای روحانی، و هم لذتها و بهجتهای جسمانی. از نظر تعلیمات اسلامی نمی شود در این جهت تردید کرد که معادی که
ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین شیخ مرتضی انصاری یک نمونه بندگی

شیخ مرتضی انصاری و پاره کردن طناب شیطان

منابع مقاله:

، ؛


شاگرد شیخ مرتضی انصاری خوابی دیده بود که می خواست برای استادش بازگو کند . نزداستاد می رود و خوابش را تعریف می کند . می گوید: شیطان را در خواب دیدم کهریسمان های زیادی در دستش بود . در میان ریسمان ها یکی از همه ضخیم تر بوده که پارهشده بود . از شیطان سؤال کردم که این ها چیست؟ در جواب گفت: این ها را به گردن مردمانداخته و به طرف خود می کشم.

شاگرد شیخ از شیطان پرسید: این ریسمانی که از همه ضخیم تر است برای چه کسی است؟

شیطان می گوید: این ریسمان مربوط به شیخ انصاری است که آن را سه بار به گردنشانداختم و در هر سه بار آن ریسمان را پاره کرد . شیخ بعد از شنیدن خواب شروع کرد بهگریه کردن و گفت: دیشب همسرم وضع حمل کرد و نیاز به مقداری جگر داشت تا ضعف جسمی اوبرطرف شود . من برای خریدن جگر پولی نداشتم . با خود گفتم یک قران از سهم امامبرمی دارم و بعد آن را سرجایش قرار می دهم . پول را برداشتم که بروم، ناگاه به خودآمدم که این پول، مال امام است . اگر نتوانی این پول را پرداخت کنی و عمر تو بهپایان برسد، چه کسی قرض تو را پرداخت خواهد کرد . لذا از تصمیم خود منصرف شدم و پولرا سرجایش گذاشتم.

آشنایی با قیامت روز آخر زمین تجسم اعمال و جاودانگی آنها

تجسم اعمال و جاودانگی آنها (سوره بقره، آیه 110)

منابع مقاله:

، ؛


 

«وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ ما تُقدِّمُوا لاِءَنْفُسِکُمْمِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَاللّهِ إِنَّ اللّهَ بِما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ»

«نماز را برپای داریدو زکات بدهید (و با این دو، جسم و روح خود و اجتماعتان رانیرومند سازید و بدانید) هر کار خیری که برای خود از پیش می فرستید در سرای آخرت آنرا نزد خداوند خواهید دید، و بدانید خداوند به اعمال شما آگاه است

یکی از مطالب مهم اخلاقی اعتقادی، مسئله تجسم اعمال است؛ یعنی همه اعمال ما دراین عالم، خوب یا بد، دارای باطنی است که آن باطن فردای قیامت که به تعبیر قرآن «یَوْمَ تُبْلَی السَّرائِر»(22)است، مجسم خواهد شد و آنها را خواهیمدید؛ بلکه این اعمال سازنده باطن ماست

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین نامه اعمال، شهود و گواهان در قیامت

نامه اعمال، شهود و گواهان در قیامت

منابع مقاله:

اعتقاد ما، مکارم شیرازی ، ناصر؛


در روز قیامت نامه هایی که بیانگر اعمال ماست، به دست ما داده می شود، نامه اعمال نیکوکاران به دست راستشان، و بدکاران به دست چپشان، مؤمنان صالح از مشاهده نامه اعمال خود خوشحال و مسرور می شوند، و بدکاران شدیدا نگران و ناراحت، همان گونه که قرآن مجید می فرماید: «فاما من اوتی کتابه بیمینه فیقول هاؤم اقرؤا کتابیه×انی ظننت انی ملاق حسابیه×فهو فی عیشة راضیة×...و اما من اوتی کتابه بشماله فیقول یا لیتنی لم اوت کتابیه، اما آن کس که نامه اعمالش را به دست راستش داده اند (از شادی) صدا می زند که (ای اهل محشر!) نامه اعمال مرا بگیرید و بخوانید!من یقین داشتم که به حساب اعمالم می رسم!و او در یک زندگی رضایتبخش خواهد بود-ولی کسی که نامه اعمالش را به دست چپش داده اند می گوید:ای کاش نامه اعمالم را به من نمی دادند!» (1)

ولی در این که نامه اعمال چگونه است؟و چگونه نوشته می شود که هیچ کس قادر به انکار محتوای آن نیست؟درست بر ما روشن نمی باشد، و چنانکه قبلا نیز اشاره شد اصولا معاد و رستاخیر ویژگیهایی دارد که درک جزییات آن برای مردم دنیا مشکل یا غیر ممکن است ولی کلیات آن معلوم و غیر قابل انکار است.

شهود و گواهان در قیامت

در قیامت علاوه بر این که خداوند شاهد بر تمام اعمال ماست، گواهانی نیز بر اعمال ما گواهی می دهند، دست و پای ما و حتی پوست تن ما، زمینی که بر آن زندگی می کنیم و غیر آنها، همه شاهد و گواه اعمال ما هستند. «الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون » امروز (روز قیامت) بر دهانشان مهر می نهیم و دستهایشان با ما سخن می گویند و پاهایشان به کارهایی که انجام می دادند (نیز) شهادت می دهند» . (2)

«و قالوا لجلودهم لم شهدتم علینا قالوا انطقنا الله الذی انطق کل شی ء، آنها به پوستهای تن خود می گویند:چرا بر ضد ما گواهی دادید؟در جواب خواهند گفت:همان خدایی که هر موجودی را به نطق در آورده، ما را گویا ساخته (و این ماموریت افشاگری را به ما بخشیده است!» . (3)

«یومئذ تحدث اخبارها×بان ربک اوحی لها، در آن روز زمین خبرهایش را بازگو می کند!چرا که پروردگارت به آن وحی کرده است (که این ماموریت را انجام دهد) » . (4)

پی نوشتها:

1- سوره الحاقه، آیات 19 تا 25.

2- سوره یس، آیه 65.

3- سوره فصلت، آیه 2.

4- سوره زلزلة، آیات 4 و 5.

آشنایی با قیامت روز آخر زمین جزای فردا شکل واقعی اعمال ما است

جزای فردا شکل واقعی اعمال ما است

منابع مقاله:

ترجمه تفسیر المیزان جلد اول، طباطبایی، سید محمد حسین؛


(ان الذین یکتمون ما انزل الله من الکتاب)الخ، این آیه شریفه تعریضی است به اهل کتاب، چون در میان آنان بسیار چیزها در عبادات و غیره بوده که خدا حلال و طیبش کرده، ولی بزرگان و رؤسای آنان حرامش کرده بودند، - و کتابی هم که نزد ایشان بود آن اشیاء را تحریم نمیکرد - واگر بزرگان ایشان احکام خدا را کتمان می کردند برای این بود که رزق ریاست و ابهت مقام و جاه و مال خود را زیادتر کنند.

دلالت آیه شریفه بر تجسم اعمال

و در آیه شریفه دلالتی که بر تجسم اعمال و تحقق نتائج آن دارد، بر کسی پوشیده نیست، چون اولا می فرماید: اینکه علمای اهل کتاب احکام نازله از ناحیه خدا را در برابر بهائی اندک فروختند، همین اختیار ثمن اندک عبارتست از خوردن آتش و فرو بردن آن در شکم، و ثانیا در آیه دوم همین اختیار کتمان و گرفتن ثمن اندک در برابر احکام خدا را مبدل کرد به اختیار ضلالت بر هدایت، و ثالثا این اختیار را هم مبدل کرد به اختیار عذاب بر مغفرت و در آخر، مطلب را باجمله: (مگر چقدر بر سوختن در آتش صبر دارند)ختم نمود و آن جرمی که از ایشان بیشتر بچشم می خورد و روشن تر است، این است که بر این کتمان خود ادامه میدهند، و بر آن اصرار می ورزند.

لذا می فرماید: (چقدر بر آتش صبر دارند پس معلوم می شود اختیار بهای اندک بر احکام خدا، اختیار ضلالت است بر هدایت، و اختیار ضلالت بر هدایت در نشئه دیگر به صورت اختیارعذاب بر مغفرت مجسم می شود، و نیز ادامه بر کتمان حق در این نشئه، بصورت ادامه بقاء در آتش مجسم میگردد)(دقت بفرمائید).

آشنایی با قیامت روز آخر زمین تجسم و جاودانگی اعمال و مکتسبات

تجسم و جاودانگی اعمال و مکتسبات انسان

منابع مقاله:

، ؛


از قرآن کریم و اخبار و روایات پیشوایان دینی چنین استنباط می شودکه نه تنها انسان باقی است و جاوید می ماند، اعمال و آثار انسان نیز به نحوی ضبط و نگهداری می شود و ازبین نمی رود و انسان در نشئه قیامت تمام اعمال و آثار گذشته خود را «مصور» و «مجسم » می بیند و مشاهده می کند.اعمال و آثار خوب با صورتهای بسیار زیبا و جالب و لذت بخش تجسم می یابند و به صورت کانون لذت و بهجت در می آیند،و اما آثار بد انسان با صورتهای بسیار زشت و وحشت زا و مهیب و موذی تجسم می یابند و به صورت کانون درد و رنج و عذاب در می آیند (1).

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین عذاب اخروی تجسم اعمال انسان

عذاب اخروی تجسم اعمال انسان

منابع مقاله:

مجموعه آثار جلد اول، مطهری ، مرتضی؛


مجازاتهای جهان دیگر، رابطه تکوینی قوی تری با گناهان دارند رابطه عمل و جزا در آخرت نه مانند نوع اول، قرارداری است و نه مانند نوع دوم از نوع رابطه علی و معلولی است بلکه از آن هم یک درجه بالاتر است. در اینجا رابطه «عینیت » و «اتحاد» حکمفرماست; یعنی آنچه در آخرت به عنوان پاداش یا کیفر به نیکوکاران و بدکاران داده می شود تجسم خود عمل آنهاست.

قرآن کریم می فرماید:

یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا و ما عملت من سوء تود لو ان بینها و بینه امدا بعیدا (1)

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین نامه اعمال، شهود و گواهان در قیامت

نامه اعمال، شهود و گواهان در قیامت

منابع مقاله:

اعتقاد ما، مکارم شیرازی ، ناصر؛


در روز قیامت نامه هایی که بیانگر اعمال ماست، به دست ما داده می شود، نامه اعمال نیکوکاران به دست راستشان، و بدکاران به دست چپشان، مؤمنان صالح از مشاهده نامه اعمال خود خوشحال و مسرور می شوند، و بدکاران شدیدا نگران و ناراحت، همان گونه که قرآن مجید می فرماید: «فاما من اوتی کتابه بیمینه فیقول هاؤم اقرؤا کتابیه×انی ظننت انی ملاق حسابیه×فهو فی عیشة راضیة×...و اما من اوتی کتابه بشماله فیقول یا لیتنی لم اوت کتابیه، اما آن کس که نامه اعمالش را به دست راستش داده اند (از شادی) صدا می زند که (ای اهل محشر!) نامه اعمال مرا بگیرید و بخوانید!من یقین داشتم که به حساب اعمالم می رسم!و او در یک زندگی رضایتبخش خواهد بود-ولی کسی که نامه اعمالش را به دست چپش داده اند می گوید:ای کاش نامه اعمالم را به من نمی دادند!» (1)

ولی در این که نامه اعمال چگونه است؟و چگونه نوشته می شود که هیچ کس قادر به انکار محتوای آن نیست؟درست بر ما روشن نمی باشد، و چنانکه قبلا نیز اشاره شد اصولا معاد و رستاخیر ویژگیهایی دارد که درک جزییات آن برای مردم دنیا مشکل یا غیر ممکن است ولی کلیات آن معلوم و غیر قابل انکار است.

شهود و گواهان در قیامت

در قیامت علاوه بر این که خداوند شاهد بر تمام اعمال ماست، گواهانی نیز بر اعمال ما گواهی می دهند، دست و پای ما و حتی پوست تن ما، زمینی که بر آن زندگی می کنیم و غیر آنها، همه شاهد و گواه اعمال ما هستند. «الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون » امروز (روز قیامت) بر دهانشان مهر می نهیم و دستهایشان با ما سخن می گویند و پاهایشان به کارهایی که انجام می دادند (نیز) شهادت می دهند» . (2)

«و قالوا لجلودهم لم شهدتم علینا قالوا انطقنا الله الذی انطق کل شی ء، آنها به پوستهای تن خود می گویند:چرا بر ضد ما گواهی دادید؟در جواب خواهند گفت:همان خدایی که هر موجودی را به نطق در آورده، ما را گویا ساخته (و این ماموریت افشاگری را به ما بخشیده است!» . (3)

«یومئذ تحدث اخبارها×بان ربک اوحی لها، در آن روز زمین خبرهایش را بازگو می کند!چرا که پروردگارت به آن وحی کرده است (که این ماموریت را انجام دهد) » . (4)

پی نوشتها:

1- سوره الحاقه، آیات 19 تا 25.

2- سوره یس، آیه 65.

3- سوره فصلت، آیه 2.

4- سوره زلزلة، آیات 4 و 5.

آشنایی با قیامت روز آخر زمین شهود و گواهان در قیامت

شهود و گواهان در قیامت

منابع مقاله:

اعتقاد ما، مکارم شیرازی ، ناصر؛


در قیامت علاوه بر این که خداوند شاهد بر تمام اعمال ماست، گواهانی نیز بر اعمال ما گواهی می دهند، دست و پای ما و حتی پوست تن ما، زمینی که بر آن زندگی می کنیم و غیر آنها، همه شاهد و گواه اعمال ما هستند. «الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون » امروز (روز قیامت) بر دهانشان مهر می نهیم و دستهایشان با ما سخن می گویند و پاهایشان به کارهایی که انجام می دادند (نیز) شهادت می دهند» . (1)

«و قالوا لجلودهم لم شهدتم علینا قالوا انطقنا الله الذی انطق کل شی ء، آنها به پوستهای تن خود می گویند:چرا بر ضد ما گواهی دادید؟در جواب خواهند گفت:همان خدایی که هر موجودی را به نطق در آورده، ما را گویا ساخته (و این ماموریت افشاگری را به ما بخشیده است!» . (2)

«یومئذ تحدث اخبارها×بان ربک اوحی لها، در آن روز زمین خبرهایش را بازگو می کند!چرا که پروردگارت به آن وحی کرده است (که این ماموریت را انجام دهد) » . (3)

پی نوشتها:

1- سوره یس، آیه 65.

2- سوره فصلت، آیه 2.

3- سوره زلزلة، آیات 4 و 5.

آشنایی با قیامت روز آخر زمین گواهان قیامت

گواهان قیامت

منابع مقاله:

معاد و جهان پس از مرگ، مکارم شیرازی، ناصر؛


رستاخیز دادگاه عظیمی است که همه بدون استثناء در برابر آن حاضر و محاکمه می شوند، ولی همانطور که گفته ایم اساسا الفاظ ما از روز نخست برای زندگی روزانه ما «ابداع» شده است لذا به محض اینکه از دایره زندگی روز مره گام بیرون بگذاریم، حرف زدن برای ما جدا مشکل می شود، چون الفاظی برای بیان مفاهیمی که با آن سرو کار پیدا می کنیم نمی یابیم!

مخصوصا در مورد زندگی در جهان دیگر، جهانی که همه چیز آن تقریبا با این جهان متفاوت است، جهانی که در سطحی بسیار بالاتر از این جهان، و زندگی ملالت بارش، قرار دارد.

درست به این می ماند که دو بچه دو قلو هنگامی که

ادامه مطلب ...

آشنایی با قیامت روز آخر زمین نامه اعمال، شهود و گواهان در قیامت

نامه اعمال، شهود و گواهان در قیامت

منابع مقاله:

اعتقاد ما، مکارم شیرازی ، ناصر؛


در روز قیامت نامه هایی که بیانگر اعمال ماست، به دست ما داده می شود، نامه اعمال نیکوکاران به دست راستشان، و بدکاران به دست چپشان، مؤمنان صالح از مشاهده نامه اعمال خود خوشحال و مسرور می شوند، و بدکاران شدیدا نگران و ناراحت، همان گونه که قرآن مجید می فرماید: «فاما من اوتی کتابه بیمینه فیقول هاؤم اقرؤا کتابیه×انی ظننت انی ملاق حسابیه×فهو فی عیشة راضیة×...و اما من اوتی کتابه بشماله فیقول یا لیتنی لم اوت کتابیه، اما آن کس که نامه اعمالش را به دست راستش داده اند (از شادی) صدا می زند که (ای اهل محشر!) نامه اعمال مرا بگیرید و بخوانید!من یقین داشتم که به حساب اعمالم می رسم!و او در یک زندگی رضایتبخش خواهد بود-ولی کسی که نامه اعمالش را به دست چپش داده اند می گوید:ای کاش نامه اعمالم را به من نمی دادند!» (1)

ولی در این که نامه اعمال چگونه است؟و چگونه نوشته می شود که هیچ کس قادر به انکار محتوای آن نیست؟درست بر ما روشن نمی باشد، و چنانکه قبلا نیز اشاره شد اصولا معاد و رستاخیر ویژگیهایی دارد که درک جزییات آن برای مردم دنیا مشکل یا غیر ممکن است ولی کلیات آن معلوم و غیر قابل انکار است.

شهود و گواهان در قیامت

در قیامت علاوه بر این که خداوند شاهد بر تمام اعمال ماست، گواهانی نیز بر اعمال ما گواهی می دهند، دست و پای ما و حتی پوست تن ما، زمینی که بر آن زندگی می کنیم و غیر آنها، همه شاهد و گواه اعمال ما هستند. «الیوم نختم علی افواههم و تکلمنا ایدیهم و تشهد ارجلهم بما کانوا یکسبون » امروز (روز قیامت) بر دهانشان مهر می نهیم و دستهایشان با ما سخن می گویند و پاهایشان به کارهایی که انجام می دادند (نیز) شهادت می دهند» . (2)

«و قالوا لجلودهم لم شهدتم علینا قالوا انطقنا الله الذی انطق کل شی ء، آنها به پوستهای تن خود می گویند:چرا بر ضد ما گواهی دادید؟در جواب خواهند گفت:همان خدایی که هر موجودی را به نطق در آورده، ما را گویا ساخته (و این ماموریت افشاگری را به ما بخشیده است!» . (3)

«یومئذ تحدث اخبارها×بان ربک اوحی لها، در آن روز زمین خبرهایش را بازگو می کند!چرا که پروردگارت به آن وحی کرده است (که این ماموریت را انجام دهد) » . (4)

پی نوشتها:

1- سوره الحاقه، آیات 19 تا 25.

2- سوره یس، آیه 65.

3- سوره فصلت، آیه 2.

4- سوره زلزلة، آیات 4 و 5.

آشنایی با قیامت روز آخر زمین حشر انسان و عمل او

 

حشر انسان و عمل او

منابع مقاله:

ترجمه تفسیر المیزان جلد 13، طباطبایی،سید محمد حسین؛

ترجمه آیات

روزی که کوهها را به راه اندازیم و زمین را (از زیر آن) نمودار بینی و محشورشان کنیم، و یکی از آنها را وا نگذاریم (47) .

به صف، به پروردگارت عرضه شوند (گوید) چنانکه اول بارشان خلق کرده بودیم باز پیش ما آمده اید ولی پنداشتید که هرگز برای شما موعدی ننهاده ایم (48) .

و نامه ها پیش آرند و گنه کاران را از مندرجات آن هراسان بینی و گویند: ای وای بر ما این نامه چیست که گناه کوچک و بزرگی نگذاشته مگر آن را به شمار آورده و هر چه کرده اند حاضر یابند که پروردگارت به هیچ کس ستم نمی کند (49) .

ادامه مطلب ...